Zet je erfgoed online
Het web biedt oneindig veel mogelijkheden om je erfgoed op een fraaie en creatieve manier te tonen aan een breed publiek, en zo bekender te maken. Beschikbare tools ontwikkelen zich echter zo snel, dat ze snel verouderd zijn. We geven je daarom geen exhaustieve lijst van mogelijke tools, maar wel een paar tips en voorbeelden.
Een gouden tip is om tools en software te kiezen op basis van je doelstellingen, je eigen technologische bagage en de digitale geletterdheid van de groep waarmee je werkt. Denk bij het opmaken van online verhalen, expo’s of tijdlijnen ook steeds aan bewaring ervan: download je creatie en maak er een back-up van.
Snel naar ...
Digital storytelling
Met digital storytelling kan je op een makkelijke manier een minidocumentaire maken over bijvoorbeeld jouw toneelgezelschap, jouw muziekvereniging, het ontstaan of de geschiedenis van een creatie … En het enige wat je nodig hebt is een pc en de (gratis) software voor digital storytelling.
Digital storytelling is een ideale manier om je archief boven te halen en er iets creatiefs mee te doen. Foto’s, filmpjes of audio maar ook ‘saaie’ documenten als contracten, agenda’s, knipsels … komen dankzij de software uitstekend tot hun recht. Je hoeft dus helemaal niet veel of belangrijke spullen te hebben om met digital storytelling aan de slag te gaan. Alledaagse dingen doen het net zo goed.
De minidocumentaires die je maakt, plaats je op een website of deel je op sociale media.
Nuttige links
- Er bestaan veel soorten software die je kan gebruiken om een digitaal verhaal te maken, gaande van eenvoudige apps tot gespecialiseerde mediasoftware. Op Hackastory.com vind je allerlei tools.
- FARO maakte in 2014 een gids voor digital storytelling met archiefstukken. Deze is geschreven voor archiefinstellingen en bibliotheken, maar de algemene tips zijn ook nuttig voor muziek- en podiumorganisaties, verenigingen of kunstenaars.
Online tentoonstelling
Een online tentoonstelling is een mooie manier om uit te pakken met je collectie of met je creatief werk. Een goede online tentoonstelling heeft allereerst een goed verhaal of concept. En goed beeldmateriaal. En goede, bondige teksten. Ga dus niet over een nacht ijs en schakel (onze) hulp in waar nodig.
Enkele voorbeelden van tools en realisaties:
- Sway is een onderdeel van het Microsoft Office 365 pakket en is een heel eenvoudige manier om volledig zelf een online expo op te zetten of een digitaal verhaal te brengen.
CEMPER maakte er gebruik van om haar collectie theaterpoppen (‘Lees onze verhalen’) voor te stellen. - MOVIO is een gratis, open source platform dat werd ontwikkeld binnen het Europese project AthenaPlus. MOVIO kan gebruikt worden als een eenvoudige toolkit om digitale tentoonstellingen en verhalen te creëren. Het werd in eerste instantie ontwikkeld voor gebruik in musea en andere cultureel-erfgoedinstellingen, maar kan ook gebruikt worden door anderen.
Theater aan Zee was de eerste kunstenorganisatie in Vlaanderen die aan de slag ging met de tool voor de tentoonstelling ER TAZ EENS. 20 JAAR TAZ. - Google Cultural Institute gaat partnerschappen aan met musea en culturele instellingen om erfgoed online te tonen.
Het Huis van Alijn was het eerste Belgische museum dat van deze dienst gebruik maakte in 2013 en met stukken uit hun collectie een digitale tentoonstelling maakten over de geschiedenis van circus in België: Straffe toeren! Een duik in het Belgisch circusverleden.