Home Projecten Focus Vakmanschap

Focus Vakmanschap

2021 – 2023

Vakmanschap leeft in de hoofden, handen en harten van vakmensen. Het is een passie en soms broodwinning die deel uitmaakt van het immaterieel erfgoed in Vlaanderen. Het is van groot belang dat deze kennis en kunde, die in het verleden ontstond en vandaag nog leeft, doorgegeven wordt aan toekomstige generaties. Daarom sloegen Bokrijk | Vakmanschap & Erfgoed, CAG, CEMPER, Histories, PARCUM, ETWIE, FARO en Werkplaats immaterieel erfgoed de handen in elkaar voor het project Focus Vakmanschap.

Het doel van Focus Vakmanschap was het ontwikkelen van een methodologie en toolbox voor het documenteren, delen en activeren van het immaterieel cultureel erfgoed van vakmanschap in Vlaanderen. De partners werkten samen met videast Alexander Kerkhof tien vakmanschappen uit als testcasussen op basis van deze methodologie, die gaandeweg werd verfijnd. Maritiem erfgoed, teeltselectie, reuzenerfgoed, kloosterambachten, lemen en vitsen, vlechtwerk, Japanse houtsnede, kuipen en taxidermie en ook draailierbouw werden elke een traject die resulteerden in diverse montages, verschillend naargelang de functie van borgen waarop werd ingezet. Hieronder gaan we in op de testcase van CEMPER.

Draailierbouw stap voor stap gedocumenteerd

CEMPER speelde met dit project in op een vraag die we eerder ontvingen van instrumentenbouwer Marc Reymen. Marc was al langer op zoek naar manieren om het bouwproces van een draailier te documenteren. Dit in functie van het doorgeven van zijn ambacht. Focus Vakmanschap gaf ons de mogelijkheid om hem in dat documentatieproces te begeleiden, in samenwerking met een professionele videast.

Marc wil op verschillende manieren de leercurve voor toekomstige bouwers vereenvoudigen. Zo leerde Resonant (nu CEMPER) Marc kennen in 2018 naar aanloop van zijn succesvolle aanvraag voor een beurs voor het doorgeven van vakmanschap in een meester-leerlingtraject van de Vlaamse overheid. Marc zijn aanstekelijk enthousiasme om de draailierbouw levendig te houden en door te geven aan de komende generaties is de basis voor onze samenwerking. Daarom zetten we ook met dit project in op de erfgoedfunctie borgen’, dat is bewust actie ondernemen om te zorgen dat mensen je erfgoed kennen en dat nieuwe generaties goesting krijgen om mee te doen. Dat ze met voldoende kennis in handen de toekomst van je immaterieel erfgoed kunnen verzekeren” (Werkplaats Immaterieel Erfgoed).

Marc bouwde zijn vakkennis op aan de hand van diverse opleidingen. Zo volgde hij cursussen viool- en luitbouw in het binnenland en een opleiding draailierbouw en houtsculptuur in het buitenland. Daarnaast bestudeert hij tekeningen van bestaande instrumenten in musea. Marc zet museumplannen om in een bouwplan om op basis daarvan een instrument te vervaardigen, die hij vervolgens correct afstelt. Hij besteedt veel aandacht aan het onderhouden en herstellen van draailieren. Als draailierbouwer heeft hij een uitgebreide kennis over materialen en gereedschappen. Dankzij zijn jarenlange ervaring weet hij welk materiaal nodig is en hoe hiermee te werken, maar ook waar hij de juiste materialen kan vinden. Het ontwikkelen van zijn eigen hulpmiddelen en tools maakt deel uit van het bouwproces. Al die kennis en kunde wil Marc niet verloren laten gaan.

Als draailierbouwer heeft Marc kennis over de nodige materialen en gereedschappen | © Femke den Hollander

Daarom maakten we instructievideo’s waarin Marc stap voor stap uitlegt en toont hoe je een luitvormige Franse draailier bouwt. Met de methode van participatief filmmaken’ resulteerde dit documentatietraject in een 30-tal uren aan videomateriaal, overzichtelijk onderverdeeld in 26 hoofdstukken:

1. Het plan
2. De mal
3. Klossen
4. Duigen
5. De binnenafwerking
6. De sluitkap
7. Het bovenblad
8. Afwerking van het bovenblad
9. De as
10. Het Wiel
11. Lijmen van het bovenblad
12. De lagers
13. De randinleg
14. De slinger
15. De tangenten
16. De kammen
17. De chien
18. De tangentenkast
19. Monteren van de tangentenkast
20. De sleutelkast
21. De snaarhouder
22. De wielkap
23. Eindmontage
24. Afregelen
25. Eindbeschouwing
26. Tips&tricks van Marc

Bij hoofdstuk 18. De tangentenkast heb je de volgende documenten nodig:

Marc bouwde een luitvormige Franse draailier | © Femke den Hollander

Disclaimer: deze video’s zijn momentopnames van één van de manieren waarop Marc in de periode van 2022 – 2023 draailieren bouwt. Dit vakmanschap heeft een dynamisch karakter en bepaalde technieken en vaardigheden zijn bijgevolg aan evolutie onderhevig. De toekomst van immaterieel erfgoed wordt net vaak gegarandeerd dankzij innovatie, vernieuwde technologie en creativiteit. Deze video’s tonen één mogelijke manier om dit instrument te vervaardigen, er zijn ongetwijfeld ook nog andere manieren waarop dit kan, nu en in de toekomst. Noch Marc noch CEMPER beweren dan ook dat dit de enige juiste weg is om te volgen, de video’s zijn bedoeld om bouwers en spelers te inspireren en op weg te helpen. Heb je dus vragen, aanvullingen of wil je jouw manier van werken of suggesties voorleggen, neem gerust contact op met Marc via reymen.​m@​gmail.​com want ook Marc blijft zijn kennis bijschaven.

Draailierdag

Dit project bleef niet bij het documenteren van draailierbouw. Focus Vakmanschap zette ook in op het activeren van de erfgoedgemeenschap rond dat vakmanschap. Doorheen het traject bleek namelijk dat er veel passie en expertise over de draailier verdeeld is over verschillende actoren uit de draailierscene, dit zowel onder bouwers als spelers. Het is de droom van velen van hen dat deze kennis en kunde doorgegeven wordt aan toekomstige generaties. Bij CEMPER voelden we dan ook de nood van draailierspelers en –bouwers om samen te komen en hun passie met elkaar te kunnen delen. De draailierdag was hiervoor een eerste geslaagde aanzet.

De organisatie van de draailierdag was een project op zich. Gelukkig konden we rekenen op de inzet en steun van diverse spelers uit de draailierscene. Het verbreden van de gemeenschap rond het project heeft de succesfactor van dit event zeker verhoogd. Door deze dag samen met, door en voor de draailiergemeenschap te organiseren, zetten we in op meer bewustzijn over het erfgoed bij de bouwers en spelers en een breder publiek van liefhebbers. Doordat het event mee werd uitgedragen door meerdere spilfiguren vergrootten de opties en mogelijkheden van die dag. Dit zorgde er ook voor dat de invulling van de dag effectief aansloot op de interesses en verwachtingen van deelnemers, en zo dus nuttig was voor hen. Het vertrekken vanuit de erfgoedgemeenschap is dan ook de belangrijkste tip die we kunnen meegeven bij het organiseren van dergelijke events. We hopen dat we door het organiseren van dit eenmalig event de spelers, bouwers en liefhebbers geïnspireerd heeft om zelf gelijkaardige initiatieven te nemen in de toekomst en samen te komen om met elkaar in gesprek te gaan en kennis uit te wisselen.

Samenspeelmoment op de draailierdag | © Patrick Clerens

Toolbox

Het resultaat van Focus Vakmanschap is een methodologie om het immaterieel erfgoed van vakmanschappen audiovisueel te documenteren, te delen en te activeren. Tijdens het slotmoment op 25 november werd de methodologie gelanceerd via een handige online toolbox. 

Deze toolbox laat zien hoe film op verschillende manieren kan bijdragen aan het borgen van immaterieel erfgoed en vakmanschap: om te leren hoe het werkt’, om het te bestuderen of te onderzoeken, om het zichtbaarheid te geven of te promoten, voor educatie etc. De methodologie leert ons hoe elk van deze erfgoedfuncties ook een andere benadering van filmen en monteren vereisen. De praktische tips helpen je om zelf aan de slag te gaan met elk van deze benaderingen.

Met oog op transmissie is vooral de methode van participatief filmmaken’ aangewezen. Dat is de meest uitgebreide opnamemethode om levend erfgoed te documenteren. Hierin vind je de participatieve gedachte van borgen het meest expliciet terug, aangezien mensen volgens deze methode hun eigen werkelijkheid moeten filmen. Meestal worden de beoefenaars en andere betrokkenen dan getraind om dit zelf te kunnen. In dit geval bleek het zelf hanteren van een camera voor Marc zo goed als onmogelijk. De hulp van een videast was nodig om goede instructievideo’s te maken. Participatie was evenwel het basisprincipe in het samenwerkingsproces, dankzij inspraak en overleg met Marc. Ook al filmde Marc niet zichzelf, de inhoud van de video’s weerspiegelen hierdoor wel de werkelijkheid van zijn ambacht.

In de toolbox lees je ook over de ervaringen van CEMPER, Marc en Alexander. De conclusie? Het maken van instructievideo’s is een intens en complex proces. Er is een enorme veelheid aan stappen in het bouwproces. Deze informatie moet allemaal duidelijk overgebracht worden in de video’s. Daarvoor is veel afstemming tussen alle partijen van cruciaal belang. Een goede voorbereiding en het opvolgen van een duidelijk stappenplan waren belangrijke tools, terwijl ook de nodige flexibiliteit een must bleek.

Tijdens het filmen was altijd een medewerker van CEMPER aanwezig. Dat was cruciaal voor het helpen bewaren van de uitgebreide productieplanning, het bijhouden en controleren van alle stappen in het bouwproces en er zo voor te zorgen dat er geen stappen worden overgeslagen. Eén van de uitdagingen bij het maken van een draailier is dat het geen lineair proces is. Soms kun je niet verder met een onderdeel omdat de lijm moet drogen. Op andere momenten moet je wachten met het afwerken van een onderdeel totdat een ander onderdeel klaar is. Om die reden moet je tegelijkertijd aan verschillende delen van het instrument werken. Dit weerspiegelt het echte maakproces. Ook het tempo was vaak een uitdaging: sommige delen vragen zoveel aandacht dat ze niet in één keer gedaan kunnen worden. Te snel werken houdt het risico in dat een onderdeel breekt en dat je opnieuw moet beginnen. Andere onderdelen zijn dan weer zo repetitief dat slechts een deel van de uitvoering opgenomen moet worden. Het overige kan achter de schermen gebeuren. Net om die redenen was het overzicht bewaren een zeer uitdagende maar noodzakelijke taak die CEMPER op zich nam. Deze informatie werd vertaald in een spreadsheet met kleurencodes, die diende als productieplanning en houvast om de vorderingen van de opnames en notities bij te houden.

Na het inblikken van de video’s gaf CEMPER hierover eens gastles aan de studenten van de Bachelor Conservatie-Restauratie aan de Universiteit Antwerpen, voor het vak Projectmanagement van roerend en immaterieel erfgoed’. Na een brainstorm deze studenten met oog voor het aanpakken van grote projecten, kwamen we tot een sjabloon, dat iedereen naar eigen goeddunken kan aanpassen. Hierin werd vooral de aandacht gevestigd op een goeie structurering van het vele materiaal, het toevoegen van een begroting, verantwoordelijkheden en risicomanagement. Ook het toevoegen van buffermomenten voor reflectie en evaluatie plus een algemeen tijdspad waren goeie tips van de studenten. Uiteraard blijft elk traject steeds maatwerk, en moet hier dus altijd met de nodige flexibiliteit mee worden omgegaan.

Wees er dus van bewust dat deze filmmethodiek tijd- en budgetrovend is: het documentatieproces duurt minstens even lang als het maken van een instrument. Maar deze investeringen resulteerden uiteindelijk in een mooi resultaat waarmee zowel Marc als vele anderen verder aan de slag kunnen om dit vakmanschap verder te doen floreren.

Magazine

In het magazine Focus Vakmanschap krijg je een blik achter de schermen van het project. Videast Alexander Kerkhof ging ruim twee jaar lang op pad. Volg zijn spoor en duik mee in het verhaal van alle partners en de verschillende erfgoedgemeenschappen.

Ontdek alle casestudies

Op de projectwebsite van Bokrijk | Focus Vakmanschap vind je meer informatie over het project en de casestudies van alle partners.

Projectmedewerker

Immaterieel erfgoed Debora Plouy Mail Debora Plouy