Home Nieuws Netwerk Danserfgoed gaat van start – Verslag van …

Netwerk Danserfgoed gaat van start – Verslag van de eerste werksessies

Op zaterdag 19 oktober en dinsdag 12 november 2024 organiseerde CEMPER werksessies om het actieplan voor danserfgoed in Vlaanderen te verfijnen en van start te gaan met het Netwerk Danserfgoed. We mochten professionelen en vrijetijdsdansers, erfgoedmedewerkers, academici en anderen verwelkomen. Er was veel enthousiasme om zich voor het danserfgoed in te zetten.

Het Netwerk Danserfgoed heeft als doel om de bedreigingen voor danserfgoed aan te pakken en kansen te benutten. Op 25 januari werd hierin al een eerste stap gezet, STUK bracht, in samenwerking met CEMPER, een breed netwerk samen om na te denken over een expertisecentrum voor het immaterieel erfgoed van hedendaagse dans. Met de input van deze dag, en eerder verzamelde input door CEMPER, kwam Een actieplan voor danserfgoed in Vlaanderen tot stand. Dit actieplan was de basis voor de werksessies op 19 oktober en 12 november. In deze sessies werd verder gewerkt op de doelstellingen uit het actieplan: Welke stappen zijn nodig om dit te bereiken? Wie kunnen we hierbij (nog) betrekken? Welke taak zien verschillende organisaties/​personen hierin voor zichzelf? Enzovoort.

We hebben een clustering gemaakt van de werven uit het actieplan in vier werkgroepen: 

  1. Transmissie van danspraktijken en repertoires 
  2. Danserfgoed naar een publiek brengen 
  3. Archiefzorg en documenteren door de dansgemeenschap & Toegankelijkheid van danserfgoed 
  4. Selectiemechanismen en instellingen voor het verzamelen en bewaren van danserfgoed

Elk van deze werkgroepen vereist specifieke expertise en inbreng van diverse actoren. Hieronder blikken we kort terug op de gesprekken die we hadden. In het uitgebreide verslag gaan we hier dieper op in.

Neem deel aan het Netwerk Danserfgoed

Heb je ideeën of wil je deelnemen aan toekomstige sessies? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Transmissie van danspraktijken en repertoires

Documentatie en goed bewaren

Documenteren helpt zowel bij het doorgeven van dansen als bij de juridische bescherming van choreografieën. Praktische handleidingen en tools, zoals TRACKS zijn nodig, net zoals permanente bekendmaking en hands-on begeleiding. Dit werkt het best via een praktijkgerichte aanpak: Show don’t tell.

Erfgoedreflex versterken

Erfgoedbewustzijn zorgt ervoor dat we bewuster inzetten op het doorgeven van dans. Erfgoedcellen, musea en intermediairen, zoals Danspunt en Danssport Vlaanderen, kunnen deze erfgoedreflex stimuleren. Niet elke danser moet vertrekken vanuit het erfgoedbeleid, maar diegenen die daar interesse in moeten ergens terecht kunnen. De focus ligt op toegankelijkheid en samenwerking met een coalition of the willing’.

Balans tussen auteurschap en delen

Kennisdeling en sensibilisering rond auteursrechten en fair practice is cruciaal. Cultuurloket biedt hierin ondersteuning. Het is zoeken naar een balans tussen beschermen en delen: Dans moet zowel juridisch beschermd worden als toegankelijk blijven om door te geven.

Middelen en infrastructuur

Om impact te realiseren, zijn, naast middelen, duidelijke doelen en betrokkenheid nodig. Naast subsidies kan aanvullende financiering, zoals sponsoring, en alternatieve ondersteuning, bijvoorbeeld vanuit lokale besturen, helpen. Zo vragen amateurdansers meer toegang tot geschikte en betaalbare dansruimtes en hebben ze nood aan meer vrijwilligers.

Te ondernemen acties

  • Praktijkgerichte aanpak: door tools te testen en de resultaten en opgedane kennis hieruit te delen in sessies en workshops, onder andere over toegankelijke manieren om dans te documenteren.
  • Laagdrempelig aanspreekpunt voor vragen over documenteren, archiveren en doorgeven van dans.
  • Samenwerkingen versterken tussen dansers, beleidsmakers en erfgoedinstellingen.
  • Zichtbaarheid vergroten, onder andere door dans in openbare ruimtes te brengen en via representatie in musea.
  • Focus op amateurdans met ondersteuning voor praktische uitdagingen.

Danserfgoed naar een (nieuw) publiek brengen

Dans wordt vaak omgeven door stereotypen. Enerzijds wordt het in culturele settings, zoals een cultureel centrum, soms als elitair gezien. Anderzijds wordt dans in de amateursector juist vaak als minderwaardig beschouwd. Daarom is het belangrijk om dans in al zijn diversiteit zichtbaar te maken en naar de mensen toe te brengen.

Te ondernemen acties

  • Performances in de publieke ruimte: Straatoptredens of evenementen op onverwachte locaties brengen dans dichter bij de mensen. Dit helpt ook om lokaal draagvlak te creëren.
  • Sociale media: Platforms zoals TikTok en Instagram bieden opportuniteiten om vooral jongeren te bereiken.
  • Samenwerking: Het opzetten van gezamenlijke projecten tussen dansers van uiteenlopende niveaus van professionalisering, achtergronden, ervaringsniveaus en genres, biedt een krachtige manier om dans(erfgoed) zichtbaar te maken. Door deze projecten dansen te laten aansluiten op bestaande evenementen, zoals Dag van de Dans of Erfgoeddag, wordt de impact verder vergroot. Daarnaast kunnen tentoonstellingen en debatten een rol spelen in het vergroten van de zichtbaarheid. Door hierbij samen te werken met andere domeinen, zoals onderwijs en welzijn, ontstaat een brede betrokkenheid.
  • Inspiratie delen: Een overzicht van goede voorbeelden en methodes kan anderen inspireren om aan de slag te gaan. Er zijn al heel wat inspirerende voorbeelden:

Creëren, selecteren, bewaren en raadplegen van roerend danserfgoed

In werkgroepen 3 en 4 werd van gedachten gewisseld over vragen zoals:

  • Waarom ervaren velen de noodzaak om roerend danserfgoed – opnames, foto’s, documenten, objecten … – te verzamelen en te bewaren?
  • Welke sporen willen we van wie bewaren?
  • Kunnen we verantwoordelijkheden en rollen duidelijker definiëren?
  • Hoe kunnen online handleidingen voor archiveren en documenteren bekender, laagdrempeliger en beter gesynchroniseerd worden?
  • Is het niet demotiverend en zelfs volstrekt onhaalbaar om de verantwoordelijkheid voor verzamelen en bewaren enkel bij de dansactoren zelf te leggen?
  • Kunnen de bestaande erfgoedinstellingen dan echt niet méér doen voor dans?
  • Moeten we selectiemechanismen die het geheugen van dans’ reduceren tot een canon van dansiconen niet kritischer bestrijden?
  • Of moeten we het prestige van die iconen juist gebruiken om een plaats op te eisen in de erfgoedsector?
  • Stellen praktijkmensen’ andere eisen aan vindbaarheid en toegankelijkheid dan onderzoekers’?
  • Kunnen de drempels die beide groepen hinderen echt niet lager?

Te ondernemen acties

1. Ondersteunen om zelf te archiveren en te documenteren

  • Er zijn tools nodig om je praktijk bijkomend te documenteren, niet enkel voor de klassieke archiefzorg. 
  • We moeten ingaan tegen fragmentatie van toolboxen, platformen, handleidingen: zoveel mogelijk synchroniseren en duidelijk communiceren zodat de gemeenschappen op één plek al het advies en bijhorend aanspreekpunt voor vragen vinden. 
  • Die ene plek’ hoeft niet noodzakelijk voor alle dansvormen of subgemeenschappen dezelfde te zijn. Ze moet wel goed bekend en laagdrempelig zijn en per subdoelgroep met een communicatieplan worden gepromoot samen met ambassadeurs’. 
  • Sommige organisaties kunnen de rol opnemen van ambassadeur’ om bv. jonge makers of collega’s te helpen.

2. Een plek creëren in archiefinstellingen voor divers danserfgoed

  • Een overzicht samenstellen van instellingen en wat de dansgemeenschappen van hen mogen verwachten op vlak van danserfgoed. 
  • Het laaghangend fruit’: CEMPER en de Werkgroep Herbestemmen van Archiefpunt kijken wat de landelijke culturele archiefinstellingen kunnen doen voor de opname van archieven van gesubsidieerde dansgezelschappen in het Kunstendecreet. 
  • De rijk gevarieerde fruitschaal’: CEMPER zoekt samen met een werkgroep naar modellen waarmee langetermijnbewaring van een grotere diversiteit aan roerend danserfgoed kan worden gegarandeerd.

3. Een initiatief ontwikkelen om de lacunes op te vangen die ontstaan bij stap 1 en 2

  • Samen een oral history-programma opzetten. 
  • Een gebruiksovereenkomst bij afname van interviews delen om te laten ondertekenen bij afname van interviews door o.a. studenten, zodat ze op lange termijn mogen bewaard worden en voor ander onderzoek mogen worden hergebruikt.
  • De diversiteit van danspraktijken en ‑actoren beter in kaart brengen.

4. Vindbaarheid en toegankelijkheid van danserfgoed bevorderen

  • De Bronnengids Podium biedt een goed vertrekpunt. Samen bekijken hoe dit platform doeltreffender, laagdrempelig en inhoudelijk rijker kan worden. 
  • Relevante scripties van de verschillende universiteiten oplijsten met weblinks indien beschikbaar. Ter beschikking stellen op o.a. Bronnengids Podium. 
  • Onderzoeken of bestaande of nieuwe digitale infrastructuur (bv. onderzoeksinfrastructuur FWO) een duurzame en complementaire rol in dit verhaal kan spelen.

CEMPER zal enkele van deze actiepunten verder uitwerken samen met een kleine groep vrijwilligers. Meld je zeker aan als je graag meewerkt!

Webinars en leestips

Met onderstaande webinars en leestips willen we je alvast op weg zetten met een aantal punten die naar boven kwamen tijdens de werksessies.

03-12-2024

Ook interessant

Tentoonstelling met houten taboers in verschillende formaten en een decordoek in de achtergrond
05 dec. 2024

Veldtekening podiumtechnisch erfgoed in Vlaanderen en Brussel

CEMPER bracht voor het eerst in kaart waar podiumtechnisch erfgoed zich in Vlaanderen en Brussel bevindt, wat de waarde ervan is en welke risico’s he…
Lees meer
02 dec. 2024

Terugblik op CEMPER connect: Uitdagingen bij het inventariseren van muziek- en podiumerfgoed

Op 12 november 2024 organiseerde CEMPER een eerste editie van CEMPER connect. Lees hier een kort of uitgebreid verslag van deze dag.
Lees meer
02 dec. 2024

Maak kennis met Astrid Strybol

Het komende schooljaar maakt Astrid Strybol deel uit van het CEMPER-team. Wie is Astrid en wat zal ze bij CEMPER doen?
Lees meer
08 okt. 2024

Een vernieuwd Letterenhuis

Het Letterenhuis, dat ook een huis voor theatererfgoed is, heropende afgelopen zomer met een nieuwe publieksruimte en een nieuw collectieplatform.
Lees meer