600.000 euro voor ondersteuning van vakmanschap
De Vlaamse minister van Cultuur kent 21 beurzen toe voor het doorgeven van vakmanschap in een meester-leerlingtraject. Daarmee ondersteunt hij 21 meesters-vaklui en 35 leerlingen die samen een traject doorlopen. Zo worden kennis en vaardigheden doorgegeven aan het talent van de toekomst en gaan ze niet verloren.
De meester-leerlingbeurzen passen in het beleid rond immaterieel erfgoed, het niet-tastbaar erfgoed dat in de hoofden en handen van mensen leeft. Immaterieel erfgoed is niet alleen waardevol maar ook uiterst kwetsbaar. Zo kan vakmanschap alleen levend worden gehouden door het over te dragen aan volgende generaties.
Er zijn vijf vakmanschappen binnen muziek en podiumkunsten wiens aanvraag gehonoreerd werden:
- Meester Remy Dubois zal leerling Bart Van Troyen leren over het onderzoeken, restaureren en bespelen van historische achttiende-eeuwse musettes.
- Meester Tim Duerinck zal leerling Bram De Man introduceren in het vakmanschap rond het maken van een contrabas uit nieuwe duurzame materialen.
- Meester Samuel LePetit en leerlingen Maarten Janssens en Joris Janssens zullen aan de slag gaan rond het ambacht van het bouwen van een marionet.
- Meester Marc Reymen ontvangt in deze ronde voor een tweede keer een meester-leerling beurs waarbij hij als opvolging van zijn eerste traject aan de slag gaat met Robin Hendrickx, Sascha Grimm, Linus De Smet en Thomas Broes rond het ontwerpen en bouwen van de draailier.
- Meester Marc Maillard zal de leerlingen wegwijs maken in het poppen maken en de bijhorende technieken voor verbeelding en verwondering doorgeven aan zijn leerling Annelies Poppe.
Deze vijf vaklui gaan vanaf volgend jaar aan de slag met de beurzen om gedurende een langere periode – een paar maanden tot twee jaar – intensief samen te werken met hun leerling(en) zodat hun unieke vakmanschap levend gehouden wordt.
Meer info over de meester-leeringbeurzen en een overzicht van alle toegekende beurzen vind je op de website van Departement Cultuur, Jeugd en Media.