Gesprekavond ‘Volksdans in beweging’ | Verslag
Op 19 juni kwamen iets meer dan veertig volksdansers samen voor een inspirerende gespreksavond, georganiseerd door CEMPER in samenwerking met VVKB en IVV, rond de toekomst van volksdans. Samen zochten we antwoorden op vragen als: Hoe zorgen we ervoor dat volksdansgroepen lokaal sterk en aantrekkelijk blijven? Hoe veranderen we het imago van volksdans? En hoe bereiken we nieuwe mensen via pers en sociale media?

De avond bracht heel wat concrete ideeën en actiepunten naar boven. Van samenwerkingen met scholen en jeugdwerkingen tot initiatieven op sociale media, en van laagdrempelige dansinitiaties tot zichtbaarheid op publieke evenementen. Hieronder vind je een korte samenvatting.
Tijdens de gespreksavond werd de groep verdeeld over drie thematafels, elk met eigen vragen en aandachtspunten. In de tweede gespreksronde gingen de deelnemers actief aan de slag om zoveel mogelijk concrete ideeën te verzamelen. Uit die oogst selecteerde elke tafel twee voorstellen die ze later in het plenaire deel met de hele groep deelden. Daarnaast stond de vraag centraal wat deelnemers zelf kunnen ondernemen en welke rol overkoepelende organisaties zoals VVKB, IVV en CEMPER daarbij kunnen spelen.
Hieronder een kort overzicht van voorstellen van elke thematafel:
1. Lokale werking en ledenwerving
Hoe maak je je dansgroep lokaal zichtbaar en aantrekkelijk voor nieuwe en bestaande leden?
Enkele voorstellen:
- T‑shirts of truien van de groep dragen op activiteiten, ook bij lokale evenementen van andere verenigingen in de buurt. “Als je daar gaat helpen, komen ze ook helpen bij jouw activiteit en heb je meer vrijwilligers.”
- Kleinschalige initiaties organiseren voor leerkrachten of jeugdwerkingen, eventueel met een lespakket waardoor ze er later zelf mee verder kunnen. “Door te dansen in de klas werk je rond verschillende eindtermen van het onderwijs.”
- In gesprek gaan met de naschoolse opvang over mogelijke samenwerking. “Het nieuwe BOA-decreet biedt mogelijkheden.”
2. Imago en uitstraling van volksdans
Hoe maken we volksdans aantrekkelijk en herkenbaar zonder de essentie van de traditie te verliezen?
Enkele voorstellen:
- Een centrale campagne rond volksdans, bijvoorbeeld voor het 75-jarig bestaan van VVKB. “Kunnen we 750 dansers samenbrengen?”
- De muziek aantrekkelijker maken door meer instrumenten, met name percussie, in te zetten. “VVKB zou een vraag kunnen stellen aan de DKO’s, waarna de lokale groepen naar hun lokale muziekschool kunnen gaan voor een samenwerkingsproject.”
3. Zichtbaarheid en media
Hoe brengen we inspirerende volksdansverhalen naar buiten, via sociale media en pers?
Enkele voorstellen:
- Delen van volksdansverhalen en ‑evenementen met de lokale pers en met VVKB. “Wij delen al onze activiteiten in de UITdatabank en in het lokale sportboekje.”
- Landelijk of regionaal overzicht van alle startmomenten delen via sociale media maar ook in folders die lokaal verspreid kunnen worden. “Boodschappen op sociale media moet je vaak herhalen en op zoveel mogelijk kanalen.”
- Een socialemedia-campagne met een bekend gezicht. “Iemand als bijvoorbeeld Bart Peeters kan zorgen dat volksdans terug zichtbaar wordt. Het belangrijkst is dat iedereen weet dat het bestaat.”
En nu?
VVKB, IVV en CEMPER zullen enkele voorstellen uitkiezen om verder uit te werken en mee aan de slag te gaan. Wordt vervolgd…
Ook interessant

Chaabi in Vlaanderen en Brussel: muzikaal erfgoed doorgeven

Klankarchitecten: Hoe we jongeren laten kennismaken met de beiaard

"Elk instrument is een cadeau om mee aan de slag te gaan” - Thomas Kint over pianorestauratie
