Home Nieuws IATC-seminarie over archiefzorg in de podiumkunst…

IATC-seminarie over archiefzorg in de podiumkunsten in een woelig Hong Kong

Beyond the fleeting moment on stage,
a quest to capture its history and the possibilities that lie in wait.
To weave together the cultural assets of an era,
and the cultural memory of a generation.
For the flourishing of archiving and preservation.
To ponder the past, and cultivate the future.

Zo kondigde de International Association of Theatre Critics (IATC) in Hong Kong een seminarie aan over archief- en collectiezorg in het podiumkunstenveld.

Het seminarie kreeg de titel A Future in Bloom: Cultivating and Preserving Performing Arts Heritage en vond plaats van 13 tot 16 juni 2019. De eerste demonstraties voor meer democratie in Hong Kong overschaduwden het evenement. Omwille van deze bijzondere gebeurtenissen kreeg de thematiek van het congres voor organisatoren, sprekers en deelnemers nog bijkomende betekenissen.

Anders dan in Vlaanderen is er in Hong Kong geen uitgewerkte visie of beleid omtrent archief- en collectiezorg bij podiumkunstenactoren. CEMPER, werd daarom uitgenodigd voor diverse bijdragen. Onze focus lag vooral op het sensibiliseren over het belang van archief- en collectiezorg in de podiumkunsten, het informeren over de basisconcepten en ondersteunende instrumenten. Het beleid in Vlaanderen werden toegelicht en hoe CEMPER dit in de praktijk omzet. CEMPER-collega Staf Vos leverde daartoe als Writer of the Month twee artikels aan voor het IATC-tijdschrift. Veerle Wallebroek, directeur van CEMPER, werd uitgenodigd voor verschillende bijdragen op het congres zelf, samen met gastsprekers uit Singapore en Taiwan.

Organisatoren en aanwezigen waren zeer geïnteresseerd in de initiatieven die in ons land genomen worden om muziek- en podiumkunstenorganisaties te ondersteunen in de omgang met hun archief. Ze zagen bijvoorbeeld meteen mogelijkheden om de richtlijnen, tips en instrumenten zoals gepresenteerd op het TRACKS-platform in te zetten in hun praktijk. Daarnaast wordt Hong Kong met geheel eigen uitdagingen geconfronteerd:

  • Hoe op een financieel haalbare en ecologische manier omgaan met archieven en collecties in extreem vochtige omstandigheden?
  • Hoe van de torenhoge huurprijzen en het gebrek aan ruimte een troef maken in het bewaren van theatererfgoed? 
  • Is het wel verantwoord om archieven en collecties te bewaren in het huidige – en vooral mogelijk toekomstige – politieke klimaat in Hong Kong?

Hong Kong heeft nog een lange weg te gaan op het vlak van archiefzorg bij podiumkunstenactoren. En zeker gezien het huidige klimaat zal dit vermoedelijk de komende tijd geen prioriteit zijn. CEMPER blijft echter contact zoeken om hen in de verdere visie-ontwikkeling te ondersteunen.

Ook interessant

11 mrt. 2025

Onderzoeksrapport Antwerps poesjenellentheater

Het immaterieel erfgoed van Antwerps poesjenellentheater staat centraal in een recent waarderingsonderzoek.
Lees meer
04 mrt. 2025

Zorg en waardering voor ‘zwerfgoed’ bij 'U, nu!'

Hoe maakte Erfgoedcel Mechelen dat (zw)erfgoed van het Mechels vrijetijdstheater zich verzorgd en gewaardeerd voelt?
Lees meer
04 mrt. 2025

U, nu! Aan de slag met het vrijetijdstoneel in Mechelen

Erfgoedcel Mechelen vertelt hoe ze "U, nu!", een project rond Mechels vrijetijdstoneel hebben aangepakt en wat ze eruit hebben geleerd.
Lees meer
27 feb. 2025

Dans in de kijker gezet als immaterieel erfgoed

Van popping tot de kadril, van Peruaanse dans tot swing. Het afgelopen jaar zetten we ons in om immaterieel danserfgoed beter zichtbaar te maken.
Lees meer