Home Nieuws IATC-seminarie over archiefzorg in de podiumkunst…

IATC-seminarie over archiefzorg in de podiumkunsten in een woelig Hong Kong

Beyond the fleeting moment on stage,
a quest to capture its history and the possibilities that lie in wait
To weave together the cultural assets of an era,
and the cultural memory of a generation
For the flourishing of archiving and preservation
To ponder the past, and cultivate the future


Zo kondigde de International Association of Theatre Critics (IATC) in Hong Kong een seminarie aan over archief- en collectiezorg in het podiumkunstenveld. Het seminarie kreeg de titel A Future in Bloom: Cultivating and Preserving Performing Arts Heritage en vond plaats van 13 tot 16 juni 2019. De eerste demonstraties voor meer democratie in Hong Kong overschaduwden het evenement. Omwille van deze bijzondere gebeurtenissen kreeg de thematiek van het congres voor organisatoren, sprekers en deelnemers nog bijkomende betekenissen.

Anders dan in Vlaanderen is er in Hong Kong geen uitgewerkte visie of beleid omtrent archief- en collectiezorg bij podiumkunstenactoren. CEMPER, werd daarom uitgenodigd voor diverse bijdragen. Onze focus lag vooral op het sensibiliseren over het belang van archief- en collectiezorg in de podiumkunsten, het informeren over de basisconcepten en ondersteunende instrumenten. Het beleid in Vlaanderen werden toegelicht en hoe CEMPER dit in de praktijk omzet. CEMPER-collega Staf Vos leverde daartoe als Writer of the Month twee artikels aan voor het IATC-tijdschrift. Veerle Wallebroek, directeur van CEMPER, werd uitgenodigd voor verschillende bijdragen op het congres zelf, samen met gastsprekers uit Singapore en Taiwan.

Organisatoren en aanwezigen waren zeer geïnteresseerd in de initiatieven die in ons land genomen worden om muziek- en podiumkunstenorganisaties te ondersteunen in de omgang met hun archief. Ze zagen bijvoorbeeld meteen mogelijkheden om de richtlijnen, tips en instrumenten zoals gepresenteerd op het TRACKS-platform (www​.projecttracks​.be) in te zetten in hun praktijk. Daarnaast wordt Hong Kong met geheel eigen uitdagingen geconfronteerd:

  • Hoe op een financieel haalbare en ecologische manier omgaan met archieven en collecties in extreem vochtige omstandigheden?
  • Hoe van de torenhoge huurprijzen en het gebrek aan ruimte een troef maken in het bewaren van theatererfgoed? 
  • Is het wel verantwoord om archieven en collecties te bewaren in het huidige – en vooral mogelijk toekomstige – politieke klimaat in Hong Kong?

Hong Kong heeft nog een lange weg te gaan op het vlak van archiefzorg bij podiumkunstenactoren. En zeker gezien het huidige klimaat zal dit vermoedelijk de komende tijd geen prioriteit zijn. CEMPER blijft echter contact zoeken om hen in de verdere visie-ontwikkeling te ondersteunen.

31-07-2019

Ook interessant

11 mrt. 2024

Verslag werksessie Dans en het museum

Hoe kan een samenwerking tussen dans en musea er uitzien? Aan de hand van prikkelende stellingen, vragen en praktijkvoorbeelden gingen we hierover in…
Lees meer
25 jan. 2024

Nodenbevraging op de inspiratie- en uitwisselingsdag 'Poppen en figuren: tussen erfgoed en hedendaagse praktijk’

CEMPER organiseerde in samenwerking met Huis van Alijn een nodenbevraging op de inspiratie- en uitwisselingsdag voor poppen- en figurentheater.
Lees meer
19 dec. 2023

Dance as ICH in Griekenland – From dance ethnography to dance class in the 21st century

De vierde en tevens laatste workshopreeks van het Creative Europeproject Dance – ICH vond plaats in Athene.
Lees meer
08 dec. 2023

Aftermovie: lancering van Schipper mag ik overvaren?

Op 14 november verscheen 'Schipper mag ik overvaren?' en dat lieten we niet onopgemerkt voorbijgaan! Herbeleef de lancering via onze aftermovie.
Lees meer