Onuitgegeven cantates van Telemann uit de collectie van het Brussels Conservatorium
Op 22 maart 2014 bracht het ensemble PhiloMelante vijf onuitgegeven cantates van Georg Philipp Telemann (1681-1767). Het ensemble werd in 2013 opgericht om de resultaten van artistiek onderzoek te kunnen brengen en illustreren. Dat artistiek onderzoek gebeurt in het kader van Trobador, een onderzoekscommissie van de Erasmushogeschool Brussel om onderzoek door docenten en studenten van het Koninklijk Conservatorium Brussel te ondersteunen en te stimuleren.
Een van die onderzoeksprojecten wordt in het voorjaar afgerond. Het betreft een onderzoek naar de retoriek en instrumentatie van de continuo in 150 cantates van Telemann (door Sofie Vanherle, klaveciniste en docente schriftuur). De cantates berusten in de bibliotheek van het Koninklijk Conservatorium van Brussel (B_Bc941) en maken deel uit van de Westphalcollectie die eind 19de eeuw door F.J. Fétis werd aangekocht. Slechts 46 hiervan zijn ten tijde van Telemann uitgegeven, een derde zijn bovendien unicaten.
In het kader van dit onderzoek werden alle manuscripten omwille van conservatie gedigitaliseerd en waar nodig werden preserverende maatregelen genomen. Bij deze gelegenheid kon ook grondiger onderzoek gedaan worden naar de verschillende kopiisten en naar de datering van de cantates. Melante is trouwens een italianiserend anagram van Telemann, door hem zelf bedacht. Het komt veelvudig voor op de manuscripten uit deze collectie. Het concert van 22 maart bracht vijf cantates die niet in de handel zijn terug te vinden en evenmin als cd-opname zijn verschenen – voor zover bekend. De gekozen cantates zijn voor bariton (Lukáš Zeman), met begeleiding van een klein instrumentaal ensemble, gaande van twee violen met basso continuo tot één barokhobo, twee violen, altviool en basso continuo.