Home Nieuws Van het archief naar het podium - Luc Vints (KADO…

Van het archief naar het podium - Luc Vints (KADOC) over de concertreeks ‘Muziek en erfgoed’

KADOC (Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving van de KU Leuven) organiseert op 26 november 2023 al voor de zesde maal een concert rond het muziekerfgoed uit zijn collectie. Het concept voor deze concerten werd in 2018 ontwikkeld en staat nog steeds garant voor een frisse en originele benadering van de muzikale schatten in het KADOC-archief. Luc Vints, een van de drijvende krachten achter deze concerten, vertelt over dit initiatief.

Muziek en erfgoed’ bestaat al zes jaar, maar de collectie van KADOC bevat nog genoeg materiaal voor de komende jaren.

We hebben een zeer rijke en gevarieerde collectie op dat vlak: liedboeken allerhande en heel veel bladmuziek. Het zou zonde zijn om daar niets mee te doen. Bovendien beschikken we over een goede concertzaal: onze kapel. Die zetten we graag in om een dialoog te stimuleren tussen ons erfgoed en kunst en cultuur. 

De eerste concerten van Muziek en erfgoed’ onze reeks konden daar plaatsvinden, maar sinds enkele jaren is de kapel in restauratie. Het komende concert rond de collectie van de ursulinen van Waver zal daarom plaatsvinden in de kapel van het Justus Lipsiuscollege. Die plek hebben we onder meer gekozen omdat dat college gebouwd is op de plaats waar voorheen een ursulinenklooster stond. 

Desondanks hopen we in 2025 onze kapel opnieuw te kunnen gebruiken voor deze concerten en voor andere publieksactiviteiten.”

Luc Vints in de kapel van KADOC in restauratie: "We hopen in 2025 hier opnieuw concerten te kunnen programmeren."

Op de concerten wordt telkens een divers programma gebracht, met veel meer dan religieuze muziek.

Onze collectie omvat inderdaad veel meer dan dat. Er zijn allerlei liedbundels, stapliederen, liederen uit de jeugdbeweging, uit middenveldorganisaties, maar bovenal reflecteren de muziekcollecties uit kloosters of andere religieuze instellingen de smaak en de voorkeuren van wie er in die instellingen met muziek bezig was. En daar hoort ook veel wereldse muziek bij.”

Een constante bij de concerten is Piacevole, het huisorkest’.

Het toeval wilde dat Ludo Joly, de oprichter van strijkkwartet Piacevole, op ons pad kwam toen bij KADOC het idee groeide om iets’ met ons muziekerfgoed te doen. Ludo was zeer gecharmeerd door onze collectie en ook verrast door de enorme verscheidenheid die hij daarin aantrof. En wij geven hem daarin carte blanche: hij doorzoekt de partituren en beoordeelt wat er daarvan gearrangeerd kan worden naar het instrumentarium van Piacevole en naar de muzikale gast. Want voor elk concert nodigen we een gastmuzikant uit. Bij het eerste concert was dat de accordeonist Philippe Thuriot. Het volgende jaar was dat Robin Verheyen, een jazzsaxofonist. Nu wil het toeval dat het archief van zijn grootvader zich in KADOC bevindt; een man die actief was in de christelijke arbeidersbeweging. Hij wilde dat wel eens bekijken en zo groeide zijn betrokkenheid met ons huis. Andere gasten waren respectievelijk Joris Verdin op harmonium (die intussen een vaste gast is geworden en helpt bij de selectie), en voorts sopraan Jolien De Gendt, de Gendt Singers, Jean-Michel Charlier op klarinet en Tuur Florizoone op accordeon. 

We proberen telkens het programma rond een thema op te bouwen. Dat kan een specifiek instrument zijn, een zangstem of een repertoire. Vorig jaar was dat muziek die te maken had met jezuïeten, met composities van jezuïeten en stukken die in opdracht van die orde uitgevoerd werden. En net zoals dit jaar was er toen ook een relatie met de plaats van het concert: de Sint-Michielskerk, een voormalige jezuïetenkerk.”

De indrukwekkende pianogalerij in het Sint-Ursula-Instituut. Muziekonderwijs was een belangrijk onderdeel van het pedagogisch programma. | © Tijl Verneenooghe, CC BY-NC-SA 2.0

Hoe zijn jullie bij de ursulinen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver terechtgekomen voor het huidige programma? 

Het archief van de ursulinen van Onze-Lieve-Vrouw-Waver is onlangs overgedragen aan KADOC en werd er ontsloten. Bij de verwerking van het archief vonden we een uitgebreide collectie muziekerfgoed. Die bevond zich daar omdat de ursulinen van Waver altijd een bijzondere aandacht hadden voor muziek als onderdeel van hun pedagogisch programma. In het komende nummer van ons tijdschrift Koorts komt dat aspect uitgebreid aan bod in een artikel van Mario Baeck, die nauw betrokken is bij het erfgoed van het instituut van de ursulinen in Waver. In 1849, slechts enkele jaren na de oprichting van de school, richtte men een pianokamer in. Eind jaren 60 van de 19de eeuw had men al beschikking over een muziekzaal (de Salle Suisse of Alpenzaal) en over vier pianokamers. Die groeiden later uit tot de befaamde pianogalerij. De leerlingen konden naast piano ook zang, viool, cello, accordeon, mandoline, banjo, gitaar en orgel volgen. Al dat muzikaal talent kon een podium krijgen in de Salle Suisse en later in een muziekkiosk in de tuin van de school. 

Sommige oud-leerlingen ontwikkelden zich tot professionele muzikanten: de Poolse Izabella Zielinska (19102017) werd een bekende pianiste en pianodocente. Dat zij vanuit Polen naar hier kwam, geeft al aan dat de school een uitstekende reputatie genoot die tot ver buiten de landsgrenzen bekend was. 

Dat al die partituren die in de loop der tijden gebruik werden, nog allemaal bewaard zijn, maakt deze collectie toch wel uitzonderlijk. Ludo Joly en Joris Verdin hebben er heel wat onverwachte vondsten gedaan die ze op het concert zullen uitvoeren: muziek van Bela Keler (18201882), Hermann Worch (18821964), Albert W. Ketèlbey (18751995), Benjamin Godard (18491895), naast bekendere namen als Johannes Brahms (18331897), Jean-Baptise Faure (18301914) en uiteraard Peter Benoit (18341901). Zijn Ave Maria staat bij elk concert op het programma, telkens in een nieuwe interpretatie of met een nieuw arrangement.”

Ook interessant

Kaart van Vlaanderen waarop is aangeduid hoeveel actoren met de term 'choreograaf' in de dataset zitten per provincie. Van hoogste naar laagste concentratie: Antwerpen, Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Voor Limburg zijn er geen data.
29 mei 2024

Dansactoren in kaart gebracht

Het afgelopen jaar brachten we dansactoren in kaart. Wat was het doel van dit project? Hoe gingen we te werk? En welke visualisaties konden we aan de…
Lees meer
28 mei 2024

SCAPIN: een LOD-databank voor de podiumkunsten

AML lanceerde vorig jaar SCAPIN, een databank die gegevens over dans- en theatervoorstellingen bundelt en herbruikbaar maakt. CEMPER sprak met de ini…
Lees meer
21 mei 2024

Fietsen & Trompen - De vergeten geschiedenis van velofanfares

In Vlaanderen is er nog één fietsende fanfare. Ooit was dat anders. In zijn boek Fietsen & Trompen vertelt Geert Vanmaeckelberghe het bijzondere …
Lees meer
14 mei 2024

Philippe Cortens: op zoek naar verborgen schatten in ons muziekerfgoed

Philippe Cortens doet duizend-en-een dingen met muziekerfgoed. Ontdek wat hij doet in dit interview.
Lees meer