Home Nieuws Dans in de kijker gezet als immaterieel erfgoed

Dans in de kijker gezet als immaterieel erfgoed

Van popping tot de kadril, van Peruaanse dans tot swing en meer. Overal in Vlaanderen wordt gedanst. Het afgelopen jaar zetten we ons in om dans beter zichtbaar te maken op immaterieelerfgoed.be. Begin 2024 stonden er dertien dansen op die website. Het afgelopen jaar kwamen er twaalf bij. Ontdek hieronder welke dansen dat zijn.

Urban dancultuur

De hiphopcultuur met rappers, dj’s, MC’s en dansers ontstond in de jaren 70 aan de East en West Coast van Amerika. Afro-Amerikanen en latino’s ontwikkelden er verschillende muziek- en dansstijlen die tot de cultuur behoren. De dansstijlen zijn voortdurend in ontwikkeling, waardoor nog steeds nieuwe subgenres ontstaan. Doorheen de jaren is hiphop een dansstijl op zich geworden en wordt nu de term urban dance gebruikt om de stijlen te benoemen die ontstonden op straat of in de clubs in de Verenigde Staten van Amerika: van popping (het snel op- en ontspannen van de spieren op de beat van de muziek) en locking (het blokkeren van beweging tijdens de dans en die lock gebruiken om accenten te leggen) tot breakdance (dat zowel on the floor als stand up gedanst wordt) en meer.

In de jaren 80 werd de hiphopcultuur ook een rage in België wanneer de eerste rapsongs en hiphopfilms (zoals Beat Street en Breakin’) naar Europa kwamen. Nadat de grote rage voorbij was, werd er nog vaak underground gedanst. Tegenwoordig zijn er meer en meer dansscholen waar je hiphop, popping, breaking … kan leren, en worden er wereldwijd battles georganiseerd.

Gerrit Wellens

Chinese dans

Chinese dans kent een grote diversiteit aan vormen, met twee duidelijke hoofdcategorieën. Klassieke Chinese dans heeft een lange en rijke geschiedenis die teruggaat tot de vroegste Chinese dynastieën. Elke dynastie had zijn eigen kenmerkende dansstijlen, die vaak afgeleid waren van de culturele en sociale context van die tijd. De kostuums en bewegingen reflecteren deze historische context. Zo had je bijvoorbeeld in de Tang-dynastie (618 – 907) de Swallow Dance’, ofwel de Zwaluwdans. Het is een paleisdans die de keizer eer bewijst. Ook de Hu Xuan Dance’ was populair aan het hof, een snelle, draaiende dans die invloeden had van stijlen uit Centraal-Azië. 

Naast de klassieke Chinese dansen kent China een schat aan volksdansen die de diversiteit van het land weerspiegelen. Elke minderheidsgroep heeft haar eigen stijl, bewegingen en attributen die passen bij hun cultuur en leefomgeving. Zo gebruiken Mongoolse dansers schouderbewegingen en kleding geschikt voor paardrijden, terwijl Tibetanen lange mouwen dragen vanwege het koude klimaat. Chinese dans blijft zich ontwikkelen en behoudt tegelijkertijd zijn traditionele elementen en technieken. In Brussel is er een gemeenschap van dansers die zich toelegt op zowel klassieke dans en volksdansen uit China.

Cueca: Chileense muziek en dans

Cueca is de nationale dans van Chili, maar ook een culturele expressie die muziek, zang en poëzie combineert. Cueca-muziek heeft een driekwartsmaat en bestaat uit vier delen, bepaald door de poëzie. De teksten worden gezamenlijk gezongen door de muzikanten. Soms wordt een rueda’ toegepast, waarbij één zanger of coplero’ de cueca inzet, en de volgende stem aansluit. De begeleiding omvat gitaar, bas, de Chileense pandero (een soort tamboerijn), de Peruaanse cajón (handtrommel met een houten slagvlak), de tañador (een kleine houten percussieplaat), piano of Cubaanse tres (gitaarachtig instrument) en accordeon. Publiek kan meespelen met lepels, schotels of luciferdoosjes. De dans is een dialoog tussen twee dansers zonder vaste leider, gekenmerkt door draaien, stappatronen en expressieve interactie met een zakdoek. In Brussel brengt de beoefening van cueca niet alleen de Chileense gemeenschap samen, maar trekt ze ook andere geïnteresseerden aan.

Bharatanatyam

Bharatanatyam is een van de negen klassieke Indische dansstijlen. Het beheersen van de dans vereist jarenlange intensieve training, waarbij zowel techniek, storytelling, als theoretische kennis een belangrijke rol spelen. De dans kent een uitgebreid arsenaal aan fysiek veeleisende bewegingen. Zo begint men met de basishouding, een constante plié-beweging waarbij de armen horizontaal uitgestrekt blijven. Hieraan worden ritmisch voetenwerk en handgebaren toegevoegd. Een bijzonder kenmerk van Bharatanatyam – en andere Indische dansstijlen – is de expressie via de ogen. De ogen begeleiden het publiek en helpen de emotie over te brengen die de danser wil uitdrukken.

Het leerproces in Bharatanatyam volgt de guru-shishya traditie, een systeem waarin de danspraktijk wordt overgedragen van leraar (guru) op leerling (shishya). De leerling wordt dus deel van een grotere traditie van eerdere gurus en wordt ook verwacht bij verdere optredens te vernoemen onder welke gurus men heeft les gekregen. In de meest traditionele vorm woonde de leerling in bij de leraar om dagelijks intensieve lessen te volgen. Tegenwoordig worden lessen meestal gegeven in dansscholen, maar de holistische aanpak blijft behouden. Bharatanatyam, Zuid-Indische muziek en yoga zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en een toegewijde leerling wordt dus in alle drie de disciplines onderricht.

© Lakshmi Parthasarathy Athreya

Het dansen van de kadril

Kadrils zijn eenvoudige vierkantdansen die in groep gedanst worden. Ze kenmerken zich door herhalingen van dezelfde figuren. Een klassiek patroon bestaat uit twee rijen dansers die, tegenover elkaar opgesteld, passen en figuren uitvoeren. Deze passen en figuren worden vervolgens herhaald door de dansers van de twee andere rijen. De dansen worden op een speelse manier aangeleerd door voordansen en herhalen. Danspassen blijven doorgaans eenvoudig, met gaanpas, galop, boerenwals en polka als voorbeelden. Van plaats wisselen in de rijen en ketting zijn kenmerkende figuren. Eenvoud in passen en figuren, evenals tal van herhalingen maken van kadrils relatief toegankelijke dansen voor een ruime gemeenschap.

Tegenwoordig nemen volkskunstgroepen kadrils op in hun dansprogramma’s, gebruiken ze bepaalde passages in danssuites of creëren ze hun eigen kadril. Populaire kadrils zie je ook terug bij volksdansbals.

Gildedansen en -feesten van de Sint-Barbaragilde in Diest

De Diestse Sint-Barbaragilde ontstond in 1457 als kolveniersgilde. Net zoals de andere schuttersgilden, was het hun taak om mee de verdediging van de stad op zich te nemen. Daarnaast was er echter ook ruimte voor ontspanning, en namen de gilden regelmatig deel aan processies en toernooien. Vandaag bestaat zij nog steeds, en hoewel het verdedigingselement intussen volledig verdwenen is, zetten de leden trots hun tradities verder. Hierin staan de jaarlijkse gildebals met de klassieke dansen centraal, waarvan de Lancier het hoogtepunt is. Die wordt gedanst door vier koppels en beeldt een verhaal van geliefden uit.

Tijdens het klassieke gildenbal worden traditiegetrouw tweemaal vijftien dansen uitgevoerd, met tussenin een pauze. Elke deelnemer heeft een balboekje waarbij hij of zij bij elke dans de naam noteert van de danspartner. Het is de bedoeling dat de heren de dames uitnodigen, en deze bij de start van elke dans gaan halen en na afloop weer terug naar hun zitplaats brengen. Dan wordt er samen een glaasje gedronken vooraleer men naar de volgende danspartner gaat. Tijdens de vrouwkesavond zijn de rollen omgekeerd en zijn het de dames die de heren uitnodigen om te dansen. 

Oriëntaals buikdansen

Heupbewegingen, sierlijke armen en shimmies (snelle, trillende heupbewegingen), maar ook prachtige handgemaakte kostuums en mysterieuze make-up zijn kenmerkend voor oriëntaalse buikdans.

Er wordt veel aandacht besteed aan techniek. Alles start vanuit de basishouding: bekken licht naar voor gekanteld, gebogen knieën, voeten net wel/​niet op heupbreedte, rechte rug, ontspannen schouders en armen, sierlijke handen, en een ontspannen gezicht. Enkele basispassen zijn:

  • een achtje, een heupbeweging waarbij de heupen de vorm van een platte acht volgen;
  • een omi of cirkel waarbij de heupen een horizontale cirkelbeweging maken;
  • een hip push of hip drop waarbij je de linker- of rechterheup omhoogduwt of neergooit;
  • een slangenarm-beweging.

Omdat buikdans steeds is overgedragen door voor en na te dansen, is er nooit een exacte terminologie bepaald. De bewegingen zijn vaak genoemd naar de vorm, maar de exacte uitvoering verschilt van persoon en taal.

Dansen op folkmuziek - Folkdansen op bal@herk

Folkdans ontstond als revival van traditionele dansen, een nieuwe en vrije manier om deze dansen uit te voeren voor het plezier. Deze dansrevival vloeide voort uit de heropleving van de traditionele muziek in de jaren 70 en 80, onder meer met Wannes Van de Velde, het Kliekske en Rum. Die revival heeft ertoe geleid, dat jonge muzikanten en nieuwe groepen het traditionele repertoire op een moderne manier begonnen te spelen, met een mix van traditionele en nieuwe instrumenten, met eigen composities en met invloeden uit de pop- en jazzmuziek. Die nieuwe aanpak binnen de folkmuziek trekt vele jonge danslustigen aan. Er ontstond een nieuwe erfgoedgemeenschap rond folkdansen.

Bij folkdans is er geen publiek, de dansers zijn hedendaags gekleed en zijn zelf actief. Folkdansers ontmoeten elkaar op vele lokale folkbals en op internationale folkdansfestivals met soms duizenden deelnemers. De aantrekkingskracht van de bals zit hem in de moderne muziek en de zeer conviviale sfeer, maar de bals bieden ook kansen aan gedreven folkmuzikanten om op te treden.

Soefidansen

Het soefidansen is een ritueel uit de moslim-wereld waarbij derwishen op zachte muziek ronddraaien of spinnen en op die manier zichzelf en het publiek in vervoering brengen. Het Soefisme is eeuwen oud, het is een filosofie van vredelievendheid, tolerantie, goedheid en gulheid. De belangrijkste grootmeester van het Soefisme is Mevlana, die ook Rumi genoemd wordt en die de grondlegger van de Sema’ of het Soefidansen is.

Recep is een Limburgse grootmeester-derwish en leraar die het soefidansen in traditionele stijl uitvoert. Daarbij draagt hij de tennura, het wijd uitdijende witte rokkleed, dat gemaakt wordt van dezelfde stof als lijkwades. Daarboven draagt hij ook nog een wit vestje van dezelfde stof. Deze verwijzing naar de dood is een aansporing om altijd het goede te doen, en zo steeds klaar te zijn voor de dood. Op zijn hoofd draagt hij de sikke, een cilindervormig hoedje in de kleur van zijn vereniging. Rond dat hoedje draagt hij nog een zwarte tulband, daaraan kan je een grootmeester herkennen. Hij komt op met een zwarte omslagdoek, die symbool staat voor het kwade. Hij legt die symbolisch af om in het goede wit te kunnen dansen. Dat dansen is spinnen op de linkervoet, die net als een passerpunt dienst doet als vast steunpunt. Daarrond draait hij linksom, steeds sneller en sneller tot het rokkleed een mooie golvende beweging maakt.

Peruaanse dans

Peru kent een rijke culturele diversiteit. Zo heeft het ook een divers repertoire van typische dansen uit de drie regio’s van Peru: de kust, de bergen en het oerwoud.

Het kustrepertoire bestaat uit Afro-Peruaanse dansen, zoals de festejo. Dat is een ritmische dansstijl, gedreven door percussie-instrumenten. De muziek is levendig en opzwepend. De dansers bewegen zich op het ritme van de muziek met snelle voetbewegingen, sprongen en draaibewegingen.

Uit het Andes-gebergte komen folkloristische dansen die nauw verbonden zijn met carnavalsvieringen, zoals de caporales die ook in Bolivia wordt gedanst. De muziek heeft een opzwepend ritme, vaak begeleid door trommels, trompetten en andere koperen blaasinstrumenten. Het moedigt de dansers aan om krachtige en ritmische bewegingen uit te voeren.

De dansen van de Peruaanse jungle, zoals de anaconda- en shipibo-dans, zijn sterk geworteld in de inheemse tradities en mythologieën van de Amazonevolkeren. Ze zijn vaak ceremonieel van aard en kunnen verschillende aspecten van het dagelijks leven, zoals jagen, oogsten, vruchtbaarheid en spirituele rituelen, symboliseren.

Jarana Peruana | © Eva Jordan

Bluesdansen

Bluesmuziek, ontstaan uit de Afrikaans-Amerikaanse cultuur, werd in Vlaanderen populair in de jaren 60 en 70, mede dankzij iconische muzikanten zoals B.B. King, Muddy Waters en lokale artiesten die blues(elementen) integreerden. Bluesdans won pas later aan populariteit in deze regio.

Bluesdansen doe je zowel alleen als met een partner en is doorspekt met emotie en groove”, net zoals de muziek waarop het wordt gedanst. Zowel bluesdansen als bluesmuziek worden gekenmerkt door veel improvisatie, connectie, gemeenschapsgevoel, creativiteit en persoonlijke expressie. Visueel uit zich dat bij bluesdansen in vloeiende bewegingen, waarbij de danser laag bij de grond beweegt, in een flexibele houding met gebogen knieën en veel vrijheid in het voetenwerk, de heupen, bovenlichaam en armen.

Swingdansen

Swingdans in Vlaanderen is een levendige gemeenschap van dansers, muzikanten, organisatoren en liefhebbers die zich toeleggen op diverse swingdansstijlen, waaronder Lindy Hop, solo jazz, Charleston, Collegiate Shag en Balboa. Lindy Hop, ontstaan in de jaren 1920 en 1930 in Amerika, is van deze stijlen de populairste partnerdans (koppeldans) in Vlaanderen. Het kenmerkt zich door energetische en speelse bewegingen, vol zelfexpressie, improvisatie en vrije communicatie tussen de danspartners.

Swingdansen zijn geworteld in de Afrikaans-Amerikaanse jazzmuziekgeschiedenis en zijn sociaal van aard. Jazzmuziek — bij voorkeur live zodat er ook interactie met de band mogelijk is — vormt het hart van deze kunstvorm. Dansers leren niet alleen de pasjes en het ritme, maar ontwikkelen ook begrip voor de muziek en haar rol in de cultuur.

Jouw dans in de kijker?

Ben jij betrokken bij een dans en heb je interesse om die ook in de kijker te zetten?

Ook interessant

18 apr. 2025

Doe mee met #OokDitIsDans op Dag van de Dans

Op 26 april 2025, Dag van de Dans wil CEMPER met #OokDitIsDans meer zichtbaarheid en waardering geven aan alle vormen van dans.
Lees meer
11 mrt. 2025

Onderzoeksrapport Antwerps poesjenellentheater

Het immaterieel erfgoed van Antwerps poesjenellentheater staat centraal in een recent waarderingsonderzoek.
Lees meer
25 feb. 2025

Drie pilootprojecten kunstenerfgoed binnen muziek en podiumkunsten | Oproep 2023

In 2023 lanceerde het departement een eerste oproep pilootprojecten kunstenerfgoed. CEMPER begeleidde drie van de gehonoreerde projecten.
Lees meer
20 feb. 2025

Van ontwerp tot kostuum – In gesprek met Theatrale Elvira

Kostuums maken een belangrijk deel uit van podiumvoorstellingen. Het ontwerpen en maken van die kostuums wordt gedaan in ateliers.
Lees meer