Home Nieuws Eene schone verzameling: klavecimbelmuziek uit on…

Eene schone verzameling: klavecimbelmuziek uit onze 18de eeuw

Het is misschien beter bekend dat Mozart ooit op bezoek was in Antwerpen en Brussel in de late jaren 1760 dan dat we ons kunnen voorstellen welke muziek zijn tijdgenoten in de Lage Landen componeerden. Klavecinist en onderzoeker Ewald Demeyere ging op zoek naar wat zich aan het klavier afspeelde in de periode tussen de late Vlaamse polyfonie (tot de vroege 17de eeuw) en de romantiek en vond nieuwe pareltjes. Het resultaat is de cd 18th-Century Flemish Harpsichord Music.

Gevorderden kennen wellicht de symfonieën van Pieter van Maldere en François-Joseph Gossec, de opera’s van Grétry, de vioolmuziek van Willem Gommaar Kennis of de beiaardwerken van Matthias Vanden Gheyn. Maar dat er nog veel meer te ontdekken valt, bewijst het werk van Ewald Demeyere. Na een opname van de volledige Pièces de clavecin van Joseph-Hector Fiocco (1731) brengt hij nu opnieuw onbekend werk van zes componisten bij elkaar. Dat alles op een prachtig instrument, een klavecimbel van Joannes Daniel Dulcken uit 1747, eigendom van het Antwerpse Vleeshuis. Ook voor de muziek zelf hoefde Demeyere nauwelijks het huis uit: hij putte zijn partituren uit de rijke collectie van het Antwerpse Conservatorium, waar hij docent is.

Demeyere maakte een cd-opname die het resultaat is van een artistiek onderzoeksproject aan datzelfde conservatorium. Daarbij ging Demeyere op zoek naar kwalitatieve klavecimbelmuziek uit de Zuidelijke Nederlanden van de achttiende eeuw. Hij stuitte daarbij voornamelijk op werk van een generatie componisten geboren rond het begin van de eeuw: Josse Boutmy en Ioannes De Boeck werden beiden geboren in 1697, Dieudonné Raick in 1703. Op de cd zijn verder ook Charles-Joseph van Helmont (anno 1715) en Natalis Vander Borcht (1729) vertegenwoordigd; de jongste componist is Ferdinand Staes (geboren in 1748).

Het schaamrood hoeft u niet naar de wangen te stijgen als u deze namen nooit eerder heeft gehoord; hun werk verschijnt zelden op de concertprogramma’s of is nauwelijks op cd opgenomen. Over enkelen is ook zo goed als niets bekend, zoals Natalis Vander Borcht of Ioannes De Boeck. Zoals het een goed onderzoeker betaamt, ging Demeyere dan maar zelf op speurtocht in het repertoire zelf, in de oudere literatuur (Vander Borcht) en in recent onderzoek (dat van Godelieve Spiessens over De Boeck).

Daarentegen waren Boutmy, Raick, Van Helmont en Staes in hun tijd wél muzikale celebrities, die in de hoogste kringen verkeerden: de prinsen van Thurn und Taxis, de hertogen van Arenberg of het hof van Karel van Lotharingen. Alle componisten waren verbonden aan de belangrijke kerken in Antwerpen, Brussel, Gent en Leuven. Hun muziek laat horen dat ook in de achttiende eeuw de Nederlanden een echt kruispunt van culturen en invloeden bleven. Zowel Franse als Italiaanse invloeden zijn te horen in de keuze van dansen, ritmiek en versieringsstijlen.

De bronnen voor de muziek op de opname zijn bijzonder zeldzaam, unica of herontdekte stukken, zoals het goed bewaarde Antwerpse exemplaar van Boutmy’s Troisième livre de pièces de clavecin (waarvan er slechts één ander exemplaar, in vrij slechte staat, wordt bewaard in Michigan). Tot slot bevat de opname enkele selecties uit een anoniem handschrift met 18de- of vroeg-19de-eeuwse afschriften, getiteld Delen eener verzameling van muziekstukken voor klavecimbel, piano of orgel.

Verder lezen

  • Le troisième livre de pièces de clavecin van Josse Boutmy werd in 2012 erkend als Vlaams topstuk. Lees de spot op erfgoed op onze website.
  • De gedigitaliseerde partituur van de anonieme Deel eener verzameling van muziekstukken voor clavecimbel, piano of orgel is te raadplegen via de online catalogus van de conservatoriumbibliotheek.
  • Ewald Demeyere publiceerde een toelichting bij zijn cd in twee afleveringen van het tijdschrift van het conservatorium, Forum:
  • Het onderzoek van Godelieve Spiessens is inmiddels verschenen: Spiessens, G. (2012) Pater Joannes De Boeck, organist van de Antwerpse minderbroeders en vermoedelijke auteur van twee gedrukte klavierboeken van ca. 1735. Orgelkunst 35(1), 37 – 42.

Ook interessant

02 sep. 2024

Dans als museale beleving – Platform K danst in STAM

Op 27 april 2024, Dag van de Dans, voerde Platform K een dansperformance uit in de inkomhal van het STAM (Stadsmuseum Gent). CEMPER ging met hen in g…
Lees meer
30 aug. 2024

Muziek en podiumkunsten op de Open Monumentendagen in 2024

Ontdek onze selectie van activiteiten gelinkt aan muziek en podiumkunsten op de Open Monumentendagen in 2024.
Lees meer
28 aug. 2024

VIBE-project neemt bibliotheekcollectie muziekerfgoed onder de loep

Het Orpheus Instituut onderzoekt de conditie van zijn collectie muziekerfgoed.
Lees meer
28 aug. 2024

‘Beleving’ belicht Limburgs immaterieel erfgoed

Het Limburgs Volkskundig Genootschap, hun partners en vrijwilligers brachten 101 levende gebruiken en tradities uit Limburg in kaart en beeld. Daarbi…
Lees meer