Home Nieuws Erfgoed in de schijnwerpers: podiumtechnisch erfg…

Erfgoed in de schijnwerpers: podiumtechnisch erfgoed als leermiddel in het beroepssecundair onderwijs

Podiumtechniek vormt de ruggengraat van iedere theater-, dans- of muziekvoorstelling, maar deze onzichtbare wereld blijft vaak onderbelicht. Met zijn masterproef Erfgoed in de schijnwerpers ontwikkelde Elias Feys een lespakket dat podiumtechnisch erfgoed inzet als educatief middel in het beroepssecundair onderwijs. Zijn werk toont aan hoe erfgoed kan inspireren en een tastbare educatieve ervaring kan bieden aan jongeren.

Een nieuwe kijk op erfgoedonderwijs

In Vlaanderen is erfgoededucatie nog vaak beperkt tot geschiedenis- of estheticavakken, en staat het zelden centraal in beroepsgerichte opleidingen. De masterproef wil deze kloof overbruggen door podiumtechnisch erfgoed te gebruiken als een volwaardig leermiddel dat inspeelt op het beroepsonderwijs. Zijn lespakket brengt het verleden van podiumtechnieken tot leven, terwijl het leerlingen actief en interactief betrekt.

Feys gebruikte het ADDIE-model als leidraad bij het ontwikkelen van het lespakket. Deze methodologie, die bestaat uit de fasen Analyse, Design, Development, Implementation en Evaluation, hielp hem bij het wetenschappelijk onderbouwd ontwikkelen van een erfgoededucatief pakket. Door samen te werken met de erfgoedmedewerkers van Stadsschouwburg Brugge kon hij een authentieke ervaring creëren waarbij leerlingen in contact kwamen met historische spots en podiumtechnieken.

Een diepgaande leerervaring met concrete voorbeelden

Het lespakket bestaat uit drie modules: de geschiedenis van de theaterspot, belichtingstechnieken en de anatomie van een spot. Deze modules sluiten aan bij de kerncompetenties historisch bewustzijn, cultureel bewustzijn en STEM-vaardigheden. Zo leren leerlingen niet alleen over het verleden, maar ontdekken ze ook hoe technologische ontwikkelingen invloed hebben gehad op de evolutie van podiumtechnieken. Ze kunnen bijvoorbeeld zien hoe theater vroeger belicht werd met kalklicht en welke transformatie deze technieken hebben ondergaan tot automatische slimme’ verlichting.

Tijdens de implementatie van het lespakket ontdekten de leerlingen dat podiumtechniek een vak apart is dat creativiteit, inzicht en technische kennis vereist. Ze kregen de kans om zelf aan de slag te gaan met belichtingstechnieken, wat hun inzicht in de materie en hun waardering voor het vak vergrootte.

Positieve reacties van leerlingen en professionals

De reacties op het lespakket waren zeer positief. Leerlingen gaven aan dat ze meer interesse kregen in podiumtechniek na het volgen van de lesmodules. Vooral de module waarbij ze zelf een sfeer creëerden met belichting bleek populair. Daarbij konden de leerlingen zich even als echte podiumtechnieker wanen. De interactieve aanpak zorgde ervoor dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd werden en actief deelnamen aan de les.

Ook erfgoedprofessionals waren enthousiast over de resultaten. De samenwerking tussen Feys en de medewerkers van Stadsschouwburg Brugge toonde aan hoe waardevol het kan zijn om erfgoed en onderwijs te verbinden. De balans tussen theorie en praktijk was precies goed, en het materiaal was uitdagend maar toegankelijk,” aldus de erfgoedmedewerkers.

Nut voor leerkrachten en erfgoedmedewerkers

De masterproef van Elias Feys biedt zowel leerkrachten als erfgoedmedewerkers praktische handvatten om erfgoed op een toegankelijke en relevante manier in hun lessen en activiteiten te integreren. Voor leerkrachten vormt het lespakket een concrete manier om de vaak abstracte leerdoelen van historisch en cultureel bewustzijn tot leven te brengen. Het helpt hen om erfgoed tastbaar en betekenisvol te maken voor leerlingen, zelfs zonder uitgebreide voorkennis over podiumtechnieken. Erfgoedmedewerkers profiteren eveneens van de methodologische aanpak van de masterproef, die hen inzicht geeft in hoe ze hun collecties kunnen inzetten als educatieve middelen. De samenwerking tussen beide sectoren, zoals aangemoedigd door dit project, zorgt voor een verrijkende uitwisseling van kennis en expertise, waardoor erfgoededucatie een brug slaat tussen het erfgoedveld en het onderwijs.

Belang voor de toekomst

Podiumtechnici staan op de lijst van knelpuntberoepen in Vlaanderen. Dit lespakket levert hopelijk een bijdrage aan de bekendheid van het vakmanschap bij jongeren. De lesmodules laten leerlingen proeven van de veelzijdigheid dat vereist is voor podiumtechniek en tonen hen hoe belangrijk dit erfgoed is voor het culturele veld.

Met zijn masterproef heeft Feys bewezen dat erfgoededucatie niet alleen informatief, maar ook inspirerend en motiverend kan zijn. Het laat zien dat het verleden ons niet alleen iets leert over wat geweest is, maar ons ook kan helpen om de toekomst vorm te geven.

De masterproef resulteerde in een paper en een praktijktoepassing met een concreet draaiboek van de workshop over podiumtechnisch erfgoed in de Stadsschouwburg van Brugge.

Ook interessant

16 sep. 2024

Noord-Indische klassieke muziek: een traditie van meester op leerling doorgegeven

Haroun Iqbal, jazzgitarist en componist, verdiepte zich samen met Asad Qizilbash in de wereld van Noord-Indische klassieke muziek dankzij een meester…
Lees meer
04 sep. 2024

Een actieplan voor danserfgoed in Vlaanderen – Werksessie Netwerk Danserfgoed

Ben jij begaan met het doorgeven van dans en danskennis? Werk mee aan een actieplan voor danserfgoed in Vlaanderen tijdens onze werksessies op 19 okt…
Lees meer
13 aug. 2024

Podiumtechnieken in de kijker gezet

We brachten kennis, gewoonten en verhalen van podiumtechnici samen in 9 teksten. Daarmee zetten we immaterieel podiumtechnisch erfgoed in de kijker o…
Lees meer
13 aug. 2024

'Dance – ICH' op het 33e symposium van Ethnochoreologie (ICTMD)

Van 22 juli tot en met 28 juli nam Debora deel aan het 33e symposium van de studiegroep over Ethnochoreologie binnen ICTMD.
Lees meer